Ondernemers: kijk kritisch terug naar investeerders
16 september, 2025

Iedere ondernemer weet: investeerders zijn kieskeurig. Ze wegen niet alleen ideeën, maar vooral de mensen erachter. Wie ben jij? Waar sta je voor? Heb je het in je om het waar te maken? Stel je eens voor dat je diezelfde kritische blik terugkaatst. Want net zoals zij jou beoordelen, heb jij alle reden om hén net zo scherp te bekijken.Of, anders gezegd: wie slim is, kijkt kritisch terug. 

De menselijke factoren die meewegen voor investeerders

Laten we beginnen met de belangrijkste factoren waar investeerders naar kijken. Voordat je ergens komt pitchen, moet je idee al voldoende zijn om interesse te wekken. Dat idee is dus al min of meer ‘goedgekeurd’. Maar… nu jij nog. Want hier letten investeerders op:

  • Wie is de ondernemer?

  • Voel ik echte intrinsieke motivatie bij het team en zie ik ze dit waarmaken?

  • Wat maakt dit plan onderscheidend en kansrijk?

Hierdoor lijken investeerders wat terughoudend, zelfs op het ‘hard to get’-achtige af. En dat is logisch. Het gaat tenslotte om hun geld, hun tijd en hun reputatie. Ze willen alleen instappen in een kans waar ze volledig achter kunnen staan.

Kritisch terugkijken: even omgedraaid

De vraag is: hoe pak je dit als ondernemer aan? En wat als ondernemers net zo kritisch zouden zijn op hun investeerders als investeerders op hen? Veel ondernemers focussen primair op de kapitaalinjectie: “Kan ik met dit geld mijn plannen versnellen?” Toch is er een betere vraag om je verder te helpen, namelijk: “Past deze investeerder wel echt bij míjn bedrijf, míjn waarden en míjn manier van werken?” Want een investering draait niet alleen om geld. Het draait ook om toegevoegde waarde, of zoals we dat hier vaak zeggen: ‘slim geld’.

Je wilt geen geld, maar ‘slim geld’

Een eenvoudige kapitaalinjectie helpt je niet per se verder. ‘Slim geld’ is geld dat gepaard gaat met:
  • toegang tot waardevolle netwerken;
  • ervaring en strategisch inzicht;
  • steun in moeilijke tijden;
  • en, niet te vergeten: gezonde tegenspraak als je die nodig hebt.
Uitgemaakte zaak, zou je denken. Toch zie ik in de praktijk vaak dat ondernemers zo opgelucht zijn dát er interesse is, dat ze vergeten de kritische vragen te stellen. Terwijl juist die vragen het verschil kunnen maken tussen een lastige samenwerking en een partnerschap dat je bedrijf echt verder brengt. Het is een beetje alsof je opgelucht ‘ja’ zegt bij het eerste huis dat je kunt kopen, om er later achter te komen dat de indeling helemaal niet bij je wensen blijkt te passen.

Durf te vragen

Bereid buiten je pitch en propositie ook voor welke vragen je wilt stellen, dan is de kans groter dat je ze ook echt stelt. Om je alvast op weg te helpen, zijn dit de zaken waar je over na kunt denken:
  • Welke toegevoegde waarde wil ik zelf van een investeerder?
  • Welke persoonlijke eigenschappen zoek ik in een investeerder?
  • Wat maakt dit voor míj een duurzame en waardevolle samenwerking?
Kortom: laat je propositie scherp zijn, maar wees ook zelf scherp in je verwachtingen. Investeerders kiezen zorgvuldig; ondernemers zouden dat minstens zo vaak moeten doen.

Meer weten of een bijeenkomst bijwonen?

Bel Peter, stuur een e-mail of kom langs bij Kaasstad Kapitaal – voor ondernemers die echt (verder) willen groeien.