Banken, de Kamer van Koophandel en brancheverenigingen geven ondernemers in het kader van alternatieve financieringsmogelijkheden vaak de tip om een business angel te zoeken. Helaas wordt er niet altijd bij verteld hoe u zo iemand het beste kunt benaderen. Wij helpen u op weg en geven u de 5 belangrijkste tips om een business angel te verleiden.
1. Vat uw idee in één zin samen
Albert Einstein zei ooit: ‘Als je je idee niet in één zin duidelijk kunt uitleggen, begrijp je de kracht van je idee zelf nog niet goed genoeg’. Dat is niet makkelijk, want u heeft natuurlijk heel veel achtergrondinformatie over uw idee. Door het samen te vatten in één zin het dwingt u zichzelf echter om de focus te leggen op het unieke karakter ervan. Het moet dan ook een logisch en verrassend idee zijn. En als het echt uniek is, betekent dit dat de business angel na die eerste zin meteen op het puntje van zijn of haar stoel zit.
2. Bied een oplossing voor een probleem
Uw doelgroep moet echt een probleem hebben dat opgelost moet worden – en men moet bereid zijn om voor die oplossing te betalen. Vervolgens legt u uit op welke manier uw idee de oplossing biedt. Schets daarom na die krachtige oneliner uit tip één eerst het probleem, zodat duidelijk is waar de behoefte ligt. Na het horen van uw oplossing moet de business angel vervolgens bij zichzelf denken: waarom is deze oplossing niet al veel eerder bedacht? Dit is direct een goede maatstaf: als u deze reacties nog niet uit uw eigen omgeving heeft gehoord, toen u uw idee trots aan vrienden of familie vertelde, is de kans klein dat een business angel deze reactie wel zal geven.
3. Ken uw klanten
Met ‘Ik denk dat mensen mijn oplossing willen’ komt u er niet. Eigen aannames, die u niet of nauwelijks getoetst hebt in de echte wereld, helpen u niet verder. Verdiep u daarom in cijfers en feiten. Welke mensen vormen uw doelgroep en wat zijn hun kenmerken? Hoe typeert u uw ideale klant? Met andere woorden: wie zitten met smart op uw dienst of product te wachten en hoe weet u zo zeker dat zij die behoefte hebben?
De antwoorden op deze vragen moet u goed geargumenteerd kunnen uitleggen – daar overtuigt u investeerders mee.
4. Benader een business angel niet alleen om het geld
Business angels hebben hun geld verdiend door goed en slim te ondernemen. Ze bieden dus veel meer dan alleen geld: ze bieden slim geld! Business angels bezitten vaak een groot en goed benaderbaar netwerk dat veel voor uw business kan betekenen. Gaat u met een van hen in zee, dan betekent dit dat jullie veel contact met elkaar zullen hebben. Een goede klik is dus heel belangrijk: wat dat betreft vergelijkbaar met een liefdesrelatie. Focus daarom niet op een procent meer of minder: de juiste business angel vinden is veel meer waard.
5. Houd vol!
Liefde op het eerste gezicht is zeldzaam. Dat geldt ook bij het vinden van een geschikte business angel. Ga er dan ook niet vanuit dat u meteen beet hebt bij de eerste investeerder. Houd rekening met afwijzingen en zie hier de positieve kant van in. Bij elke afwijzing krijgt u namelijk te horen wat er nog schort aan uw plannen, waardoor u met deze waardevolle feedback de kans krijgt om uw voorstel steeds verder aan te scherpen en te verbeteren.
Elke pitch die u doet is daarom ook een kans om goede feedback te krijgen van door de wol geverfde business angels. U zult merken dat uw verhaal door deze feedback steeds krachtiger en overtuigender wordt – en dat brengt u dichter bij de juiste angel!
Geïnspireerd geraakt?
Neem contact met ons op om te kijken of we u aan de juiste business angel kunnen koppelen.