14 augustus 2021

4 tips voor een goede eerste indruk

 In Tips voor ondernemers

Een goed begin is het halve werk. Gaat dat ook op bij een financieringsaanvraag? Er zijn zaken als een goed ondernemingsplan die het aanvragen van een financiering succesvoller maken. Wat ondernemers echter vaak onderschatten is de waarde van een positieve eerste indruk.

 

Twee mislukte aanvragen

In de afgelopen weken spraken wij verschillende ondernemers die problemen ondervonden bij het verkrijgen van een bedrijfsfinanciering. In gesprek met deze ondernemers zochten we uit waar dit aan lag. Soms ligt het aan het ontbreken van informatie in het ondernemingsplan. Andere keren zou het ook aan de haalbaarheid van het plan zelf kunnen liggen. In deze twee gevallen lag het echter anders.

 

Het verschuiven van de eerste indruk

Vaak komt er bij een financieel plan een persoonlijk gesprek kijken. Steeds vaker is er echter sprake van een digitale beoordeling van de financieringsvraag. Daar waar het in voorgaande jaren vaak mogelijk was om een oriënterend gesprek te plannen bij een financieringsinstantie, zien we vandaag de dag steeds meer het verzoek om eerst het plan met toelichting, prognose en jaarrapport toe te sturen.

 

Na een eerste afwijzing wordt het vaak lastig de financiering in een later stadium om te buigen naar een goedkeuring. Een eerste indruk kan dus zowel in persoon als op papier bepalend zijn voor het slagen van de financieringsaanvraag.

 

“Een eerste indruk kan zowel in persoon als op papier bepalend zijn voor het slagen van de financieringsaanvraag.”

 

Hoe maakt u die goede indruk?

Onderstaande aandachtspunten worden onderschat. Door hier meer aandacht aan te besteden, verstrekt u uw eerste indruk en daarmee uw kansen op een succesvolle financieringsaanvraag:

  1. Houd de omschrijving van uw idee of wens beknopt. Veel ondernemers zijn terecht erg enthousiast over hun idee en willen er van alles over kwijt, zodat ze al snel veel onnodige details geven. Blijf dicht bij de kern. Einstein sprak ooit de fameuze woorden: “Als je je idee niet in twee zinnen kunt uitleggen, is het niet concreet genoeg.”
  2. Wees compleet, en niet alleen over uw product of dienst. Leg ook uw ideeën uit ten aanzien van uw marketingstrategie, uw locatie, uw personeel, uw acquisitie en natuurlijk uw concurrentie. Lees uw stuk door alsof u het voor het eerst ziet. Zou u zelf hierdoor overtuigd zijn? Laat het plan ook lezen door iemand die er niets van weet. Begrijpt deze uw idee en waarom het onderscheidend is? Wordt hij of zij enthousiast? Zo niet, dan is er nog werk aan de winkel!
  3. Geef het verhaal achter de cijfers. Hoe realistisch is uw aanvraag? Vraagt u voldoende kapitaal; niet te veel of te weinig? En heeft u ook de potentie of draagkracht om de financiering te bekostigen?
  4. Kijk kritisch naar uw online vindbaarheid. Hoe zien uw LinkedIn-pagina en andere social media-sites eruit? Heeft u een website, en zo ja, oogt deze professioneel? Vraag ook hierbij eens wat anderen van uw LinkedIn-pagina en uw website vinden. De kans is groot dat u uit deze hoek heel waardevolle (en gratis!) feedback krijgt, waarmee u uw plan kunt verbeteren en op die manier de eerste indruk versterkt die u ermee geeft.

 

Een goed begin…

Wij zijn ervan overtuigd dat ondernemers onnodige vertraging voorkomen door zich in een vroeg stadium professioneel te laten begeleiden bij hun financieringsaanvraag. U bereikt hiermee dat uw verzoek bij de juiste financier belandt. Daarnaast geeft de eerste indruk een juist en goed beeld, zowel van u als ondernemer als van uw onderneming en toekomstplannen.

Voor dergelijke begeleiding kunt u onder meer terecht bij uw boekhouder of accountant, en in steeds meer gevallen wordt er gebruikgemaakt van specialist op dit gebied.

Wilt u een goede eerste indruk maken en direct bij de best passende financier om de tafel? Laat het ons dan weten en wij helpen u graag verder.