Investeerders aan boord? 5 tips voordat je op zoek gaat naar groeikapitaal
27 mei, 2025

Er is volop kapitaal beschikbaar voor start-ups. Maar vergis je niet – geld ophalen is allesbehalve eenvoudig. Investeerders zijn scherp, kritisch en selectief. Wil je in aanmerking komen voor groeikapitaal? Dan moet je goed voorbereid zijn. In dit artikel lees je de 5 belangrijkste zaken waar investeerders op letten.

1. Heb je een ‘dreamteam’?

In Silicon Valley wordt vaak gesproken over de ideale combinatie van oprichters: de Hacker, de Hustler en de Hippy. Oftewel: de techneut die het product bouwt, de commerciële kracht die het naar de markt brengt, en de visionair met het originele idee. Deze kernpersonen moeten zelf aandelen in het bedrijf hebben – en dus écht betrokken zijn.

Investeerders zoeken founders die niet om vijf uur hun laptop dichtklappen, maar op zondagavond nog een bug oplossen. Betrokkenheid en commitment zijn cruciaal.

2. Laat je groeipotentieel overtuigend zien

Groeien is geen nice-to-have, het is een must. En met groeien bedoelen we ook écht groeien: denk aan 100% jaar-op-jaar, of meerdere maanden achter elkaar 50% stijging. Zonder serieuze groeidata is de kans op een interessante deal klein.

Nog belangrijker: je moet kunnen uitleggen waarom je groeit. Welke marketingkanalen werken? Wat is je Cost of Acquisition? Wat kost het om een nieuwe klant binnen te halen – en wat levert die klant uiteindelijk op?

3. Is je product schaalbaar?

Een schaalbaar product is gestandaardiseerd, reproduceerbaar en vraagt zo min mogelijk maatwerk. Zodra je te veel aanpassingen per klant moet doen, rem je je eigen groei af. Succesvolle start-ups zeggen dus ook regelmatig ‘nee’ op maatwerk – zelfs tegen goedbetalende klanten – als hun verzoeken de schaalbaarheid in gevaar brengen.

4. Ken je concurrenten – en neem ze serieus

“Ik heb geen concurrentie.” Als investeerders die zin lezen, gaat er direct een alarmbel rinkelen. Er is áltijd concurrentie. Het kan niet zijn dat er tussen 7 miljard mensen op de wereld niet iemand is geweest die niet precies hetzelfde (of minstens iets vergelijkbaars) heeft gedacht als jij. Misschien biedt een andere partij een vergelijkbaar product aan. Misschien lost de doelgroep het probleem nu op een andere manier op.

De oplossing van het probleem waar jij een product voor hebt bedacht, wordt nu door een ander ingevuld. En vaak helemaal niet zo beroerd als jij wilt geloven. Je moet je markt en je concurrenten dus door en door kennen. Wie doen het goed, wie minder? En op welke cruciale punten onderscheid jij je? Alleen dan wek je vertrouwen.

5. Zit je eigen geld in het bedrijf?

Een fundamentele vraag die investeerders stellen: “Heb je zelf ook geïnvesteerd?” Als je als oprichter je spaargeld buiten schot houdt omdat je niet zeker weet of je idee slaagt – waarom zou een ander er dan wel op vertrouwen?

Investeren draait om geloof en commitment. Wie zelf financiële risico’s neemt, straalt uit dat hij of zij er vol voor gaat. En dat zien investeerders graag – omdat ze het zelf ook zo gedaan hebben.

   

Meer weten of een bijeenkomst bijwonen?

Bel Peter of stuur een e-mail of kom langs bij Kaasstad Kapitaal – voor ondernemers die echt (verder) willen groeien.