24 mei 2019

Wat maakt een goede investeerder? – 6 tips

 In Investeerders, Investeringskansen, Investeringsstips, Tips voor investeerders

Ondernemers die zo succesvol zijn dat ze als private investeerder kunnen optreden, zijn in die rol niet automatisch succesvol. Leren investeren gaat net als met leren lopen gepaard met vallen en opstaan. Wat maakt van iemand nu een goede investeerder?

 

Wij vroegen een aantal van de aan CvFO en Kaasstad Kapitaal gekoppelde investeerders naar tips. Waar letten zij vooral op bij ondernemers? Wat maakt dat ze een investering overwegen? En wat maakt dat ze juist afhaken? Door hun antwoorden te combineren kwamen we op 6 slimme tips om een goede investeerder te worden. Daarnaast geeft dit een goed beeld van hoe investeerders naar kapitaalzoekende ondernemers kijken.

 

Tip 1: ‘maak ruzie’ om de goede ondernemers eruit te filteren

‘Ik let vooral op de persoon als ik een investering overweeg,’ vertelt één investeerder. ‘Beter een goede ondernemer met een slecht plan dan andersom. Ik zeg altijd: eerst samen dronken worden, dan leer je iemand pas echt goed kennen. Je weet dat er een moment komt dat je het fundamenteel oneens bent met elkaar en dan moet het onderling wel goed zitten om dat van elkaar te kunnen accepteren. Tegelijk moet ik het vertrouwen hebben dat het bedrijf over een paar jaar tien keer zoveel omzet haalt. ‘

Deze investeerder heeft een aanvullende tip om te de ondernemer hierop te ‘testen’: ‘In het derde gesprek ga ik altijd forceren. Als een ondernemer daar niet tegen kan, flipt, of heel koppig blijkt te zijn, dan haak ik af.’

 

Tip 2: controleer knappe koppen

Een goede investeerder controleert ook hoe het met de achtergrondkennis gesteld is. ‘Bij startups kijk ik vooral of er bij de ondernemer en zijn of haar team voldoende zakelijke en technische kennis is,’ vertelt een van de investeerders. ‘Hoe staat het met de productontwikkeling? Hoeveel motivatie en passie is er?’

Vervolgens is het voor deze investeerder een duidelijk afhaakmoment. ‘Vaak stuit je op uit de duim gezogen marketingprietpraat. En soms is het idee wel briljant, maar heeft de ondernemer geen benul hoe het uitgevoerd of uitgelegd moet worden.’

 

Tip 3: onderzoek de onderbouwing

Waar let een goede investeerder nog meer op? Een belangrijk punt is de onderbouwing. ‘Er zijn startups die zonder enige onderbouwing 2 miljoen vragen voor het eerste jaar, vooral 40- en 50-plussers. Dan wordt het dus niets.’

Ook in de investeerderswereld vullen praatjes geen gaatjes. ‘Ik wil vooral dat de ondernemer eerlijk is. Nooit de toekomst rooskleuriger schetsen dan realistisch is.’ Een onderbouwing die gebaseerd is op fantasie of leugens valt dan ook af. ‘En als ondernemer mag je nooit liegen, want het komt ooit uit en dan heb je een groot probleem met je investeerder.’

 

Lees hier de volgende 3 tips >>>

 

Benieuwd naar investeringskansen? Neem dan contact met ons op.